استفاده از هوش مصنوعی در مد و پوشاک

در حالی که هوش مصنوعی مولد­­ هنوز نوپا است، این پتانسیل را دارد که به کسب و کارهای مد کمک کند تا مولدتر شوند، سریعتر وارد بازار شوند و به مشتریان خدمات بهتری ارائه دهند. اکنون زمان کشف فناوری فرا رسیده است. در بخش نخست هوش مصنوعی در صنعت مد و پوشاک، تاثیر استفاده از این فناوری انقلابی را در سرتاسر زنجیره ارزش این صنعت و بخش‌های آن بیان کردیم. همچنین دیدیم ابزارهای مختلف درهر یک از آن‌ها چیست.

حال در این بخش به سراغ این می‌رویم که برای عقب نماندن از این انقلاب استفاده از هوش مصنوعی در مد و پوشاک از کجا باید شروع کنیم و چگونه گام برداریم.

چه طور باید شروع کرد

همانطور که فناوری هوش مصنوعی مولد ممکن است هیجان ‌انگیز باشد، شرکت‌ها همچنان می‌خواهند قبل از اینکه هر یک از وظایف اصلی خود را به طور کامل به هوش مصنوعی مولد بسپارند، محتاطانه عمل کنند. اما غفلت از کشف امکاناتی که این فناوری ارائه می‌دهد می‌تواند با توجه به سرعت تکامل آن و رشد انفجاری پایگاه کاربران، به همان اندازه خطرناک باشد. مدیران اجرایی می‌توانند از هم اکنون به این فکر کنند که چگونه کسب و کارشان می‌تواند از هوش مصنوعی مولد در صنعت مد و پوشاک استفاده کند. چند قدم وجود دارد که رهبران می‌توانند برای شروع انجام دهند.

برای ستاره شمالی خود ارزش قائل شوید

رهبران مد و پوشاک باید مشخص کنند که هوش مصنوعی مولد کجا می‌تواند بیشترین ارزش را برای کسب و کار آنها ارائه دهد. با توجه به اینکه کدام حوزه‌ها (طراحی خلاقانه، تجاری، کمپین‌های یا مشتری‌ سازی) می‌توانند بیشترین بهره را از هوش مصنوعی مولد ببرند، شروع کنید. سپس رهبران می‌توانند موارد استفاده از هوش مصنوعی را که باید دنبال کنند، تا بر اساس سطح تأثیری که موارد استفاده ممکن است بر تجارت آنها داشته باشد، اولویت بندی کنند. برخی از معیارهای تاثیر شامل بهبود نمرات رضایت مشتری و کاهش زمان انتظار خدمات مشتری است.

هنگامی که مقدار مشخص شد، موارد استفاده نیز باید بر اساس میزان امکان اجرا اولویت بندی شوند. تعیین اینکه چگونه می‌توان از هوش مصنوعی مولد یکپارچه استفاده کرد به مواردی مانند مهارت‌های فنی یک تیم بستگی دارد. پس از آن، تیم‌ها باید یک نقشه راه کوتاه مدت برای آزمایش و اعتبارسنجی این موارد استفاده بسازند. در عین حال، آن‌ها همچنین می‌توانند اهداف بلند مدت را در نظر بگیرند، مانند نحوه ساخت یک پلتفرم با طراحی مولد که می‌تواند توسط طراحان برای هر فصل بروزرسانی و استفاده شود.

ممکن است وسوسه ‌انگیز باشد که با هوش مصنوعی مولد سرگرم شوید، اما استفاده از قدرت آن به تلاش بیشتری نیاز دارد. مدیران مد باید در ساخت ابزارهایی که می‌توانند ارزش ارائه دهند، به جای آزمایش بی‌رویه ابزارهای موجود، عمدی باشند.

خطرات را بشناسید و برای کاهش آنها برنامه ریزی کنید

در مقاله معرفی هوش مصنوعی، برخی از خطرات استفاده از هوش مصنوعی مولد را فهرست کردیم. یکی از آن‌ها این است که پارامترهای قانونی در مورد استفاده از هوش مصنوعی مولد هنوز در حال حذف شدن است.

گاهی اوقات طراحان به دلیل خلق آثار مشتق شده و طرح های کپی مورد انتقاد قرار می‌گیرند. تعیین مالکیت معنوی و حقوق خلاقانه آثار تولید شده توسط هوش مصنوعی، که می‌تواند بر اساس منابع داده چند وجهی مانند مجموعه‌های گذشته طراحان دیگر باشد، به صورت موردی تصمیم گیری می‌شود تا زمانی که سابقه قانونی قوی وجود داشته باشد. ( حال به بیان نمونه‌ای می‌پردازیم که اگرچه شامل هوش مصنوعی مولد نمی‌شود، اما نبرد برجسته بین هرمس و هنرمند میسون روچیلد در بخش متابیرکینNFT ها، که در آن یک قاضی حکم داد که NFT ها علامت تجاری هرمس را نقض می کنند، نشان می دهد که چگونه برندهای مد و پوشاک می توانند در هنگام ظهور فناوری های جدید درگیر معماهای قانونی شوند.)

خطر دیگر تعصب و انصاف در سیستم‌های هوش مصنوعی مولد است، به‌ویژه در مورد مجموعه داده‌های مغرضانه، که ممکن است چالش‌هایی برای برندهایی ایجاد کند که به این فناوری متکی هستند. به عنوان مثال، اگر یک ابزار تولید تصویر یک کمپین تبلیغاتی با تصاویر نامناسب یا توهین ‌آمیز تولید کند که سپس در سطح جهانی به اشتراک گذاشته شود، می‌تواند به اعتبار یک برند آسیب برساند.

همچنین این خطر وجود دارد که کارکنانی که از هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند به طور کامل از کاستی‌های آن آگاه نباشند و ممکن است خطاهای معرفی شده توسط این فناوری را بررسی نکنند. در این مورد، کسب و کارها باید به طور منظم کارکنان را آموزش دهند و منابع مورد نیاز برای درک نحوه استفاده از فناوری را در اختیار آنها قرار دهند.

در حالی که ریسک‌ها اجتناب ناپذیر هستند، مدیران اجرایی می‌توانند با ایجاد فرآیندی برای رسیدگی به ریسک، اخلاق و تضمین کیفیت، تأثیر بالقوه آنها را کاهش دهند.

نیروی کار فعلی خود را ارتقا دهید

ابزارهای مولد هوش مصنوعی می‌توانند به مجموعه‌ای از حوزه‌های مختلف یک کسب‌وکار ارزش بیافزایند، بنابراین آموزش کارکنان (از جمله طراحان، بازاریابان، همکاران فروش و نمایندگان خدمات مشتری) در مورد استفاده از این فناوری بسیار مهم است.

برخی از کسب و کارها قبلاً آموزش‌های متمرکز بر هوش مصنوعی را معرفی کرده‌اند. برای نمونه، لوی استراوس، در سال ۲۰۲۱ یک اردوی یادگیری ماشین راه ‌اندازی کرد تا کارمندان غیرتکنولوژیکی را در مورد نحوه استفاده از یادگیری ماشین در فرآیند طراحی شرکت آموزش دهد. کارمندانی که این برنامه را تکمیل می‌کنند ابزارهای هوش مصنوعی جدیدی را ایجاد می‌کنند که به کار آنها مرتبط است. یکی از اهداف Levi با این برنامه، افزایش تنوع کارکنانی است که دانش فنی دارند تا شرکت بتواند مشکلاتی را که کارمندانی با پیشینه فناوری سنتی دارند را کشف کند. این برنامه همچنین به تیم‌هایی با تخصص‌های مختلف (مانند تیم‌های طراحی و تیم‌های مهندسی) کمک می‌کند تا بهتر ارتباط برقرار کنند و زمینه‌های مشترک را پیدا کنند. علاوه بر این، Levi’s دریافته است که این برنامه به بهبود حفظ کارکنان کمک می کند.

کار نیروی انسانی با هوش مصنوعی، همکاری معنای جدیدی پیدا خواهد کرد. رهبران باید در نظر داشته باشند: چگونه مسئولیت‌ها را تعریف کنند و به طور جمعی بین نقش‌های فنی و غیر فنی عمل کنند؟ تیم‌های طراحی و مهندسی نرم‌افزار می‌توانند جلسات هفتگی رهبری را برای استراتژی نقشه‌های راه فصلی و جلسات کاری، بین تیم‌ها تشکیل دهند. سرنخ‌های طراحی می‌توانند نیازهای خود را برای بینش‌ها و ابزارهای خاص به اشتراک بگذارند (ابزاری که ممکن است تغییرات طراحی را از یک طرح ایجاد کند)، در حالی که تیم‌های مهندسی آن ابزارها را ارائه می‌دهند.

با پشتیبانی فنی مناسب کار کنید

کسب‌وکارهای مد و پوشاک بدون شک هنگام استفاده از هوش مصنوعی مولد باید روی نیروی کار خود سرمایه ‌گذاری کنند، اما مجبور نیستند خودشان برنامه‌های کاربردی یا مدل‌های پایه بسازند. در عوض، رهبران مد می‌توانند با کسب‌وکارها و متخصصان هوش مصنوعی شریک شوند تا به سرعت حرکت کنند. یک مدیر مد ممکن است با یک تجارت (مانند مایکروسافت یا OpenAI) که فناوری جدید را ارائه می‌دهد یا شریکی که قابلیت‌های پشتیبانی را ارائه می‌دهد (مانند رایانش ابری یا API) شریک شود.

در حالی که موارد استفاده بالقوه برای هوش مصنوعی مولد به سرعت در حال آشکار شدن است، آینده این فناوری در صنایع پوشاک و لوکس همچنان در حال پیشروی است. اما آزمایش با ابزارهای جدید امروز به معنای گشودن فرصت‌های بی نهایت فردا است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *