chatgpt

در اقدامی که بسیار مورد انتظار بود، Open AI از یک ویژگی پرداخت یکپارچه برای ChatGPT درآینده خبر داد که از فروش محصولات، سهمی را برای خود بر می‌دارد. در این مقاله به بررسی این موضوع برای برندها می‌پردازیم.

شرکت OpenAI پس از اعلام همکاری با Shopify  در ماه آوریل و طی چند ماه آزمایش قابلیت جدیدی که امکان پرداخت مستقیم در ChatGPT را برای فروشندگان فراهم می‌کرد. روز دوشنبه به‌طور رسمی از عرضه‌ی قابلیت پرداخت فوری (Instant Checkout) خبر داد. این قابلیت ابتدا با همکاری Etsy  در ایالات متحده راه ‌اندازی می‌شود. جایی که کاربران ChatGPT (چه با اشتراک پولی و چه رایگان) می‌توانند بدون خروج از محیط چت، از فروشندگان مستقر در آمریکا خرید کنند.

در پست وبلاگی که به مناسبت این رونمایی منتشر شد، OpenAI اعلام کرد که به‌زودی بیش از یک میلیون فروشنده‌ی Shopify نیز به این قابلیت اضافه خواهند شد؛ از جمله برندهای معروفی مانند Glossier، Skims، Spanx  و Vuori.

در حال حاضر، خریداران تنها قادر خواهند بود خریدهای تک ‌محصولی را از طریق قابلیت پرداخت فوری انجام دهند. اما این شرکت فناوری اعلام کرده است که به‌ زودی امکان خرید چند محصولی (سبد خرید) و پشتیبانی از فروشندگان و مناطق جغرافیایی بیشتر را نیز فراهم خواهد کرد. هرچند هنوز زمان مشخصی برای این گسترش اعلام نکرده است.

شرکت OpenAI اعلام کرده است که برای هر فروش انجام‌ شده و تکمیل ‌شده از طریق رابط کاربری ChatGPT، برندها موظف به پرداخت کارمزدی اندک به این شرکت خواهند بود. با این حال، OpenAI از بیان مقدار دقیق این کارمزد خودداری کرده و دلیل آن را توافق ‌نامه‌های محرمانگی با شرکت‌های  Etsy و Shopify  عنوان کرده است. شرکت OpenAI اعلام کرده است که قابلیت پرداخت فوری برای کاربران رایگان است و هیچ تأثیری بر قیمت محصولات ندارد.

این قابلیت با استفاده از فناوری‌ راه ‌اندازی شده که OpenAI آن را “پروتکل تجارت هوشمند (agentic commerce protocol) نامیده است” ، فناوری‌ که در همکاری با شرکت Stripe (یکی از شرکت‌های فین‌تک که پیش‌تر پرداخت اشتراک‌های ChatGPT را نیز پشتیبانی می‌کرد) توسعه یافته و امکان انجام پرداخت‌ها و خرید درون ‌چت را فراهم می‌کند.

شراکت‌های آینده‌ی OpenAI با فروشندگان، از طریق پلتفرم Shopify  انجام خواهد شد؛ همان پلتفرمی که از TikTok Shop  نیز پشتیبانی می‌کند.

این شرکت همچنین اعلام کرده است که فناوری زیربنایی قابلیت پرداخت فوری را به‌ صورت متن‌باز (open-source) منتشر می‌کند تا فروشندگان و توسعه ‌دهندگان بیشتری بتوانند ادغام‌های (integration) اختصاصی خود را بر پایه‌ی آن ایجاد کنند.

این اقدام، پیشرفت چشمگیری برای شرکت OpenAI محسوب می‌شود. شرکتی که تنها پنج ماه پیش برای نخستین بار از قابلیت‌های خرید و پرداخت ChatGPT رونمایی کرده بود. این گام جدید، OpenAI را یک قدم دیگر به سمت تحقق هدف خود در زمینه‌ی پرداخت و خرید خودکار (agentic checkout) نزدیک‌تر می‌کند. جایی که عامل‌های هوش مصنوعی ساخته ‌شده توسط این شرکت، بتوانند به‌صورت خودکار و از طرف کاربر فرایند خرید محصولات را انجام دهند.

زنجیره تامین و خرده فروشان

شرکت OpenAI  در پست وبلاگی خود نوشت:

“این رویداد گام بعدی در مسیر تجارت هوشمند خودکار (agentic commerce) است؛ جایی که ChatGPT  نه‌تنها به شما در پیدا کردن محصول موردنظرتان کمک می‌کند، بلکه در انجام خرید آن نیز یاری‌تان می‌دهد.”
برندها در حال تطبیق سریع با تغییرات غیرمنتظره‌ای هستند که در شیوه‌ی خرید آنلاین مصرف ‌کنندگان رخ می‌دهد، و بسیاری از آن‌ها با سرمایه ‌گذاری در هوش مصنوعی مولد (Generative AI)  در تلاش‌اند تا قابلیت جست‌وجوی زبان طبیعی را در وب ‌سایت‌های خود پیاده ‌سازی کنند.
در همین حال، رقابت برای تبدیل شدن به پلتفرم اصلی کشف و جست‌وجوی محصولات به یکی از دغدغه‌های بزرگ شرکت‌های فناوری در سال ۲۰۲۵ بدل شده است.

گوگل در زمینه‌ی تجارت مبتنی بر هوش مصنوعی در تلاش است تا عقب‌ ماندگی خود نسبت به  OpenAI را جبران کند. این شرکت در ماه می (May) قابلیت جدیدی به نام AI Mode  را برای جست‌وجوهای مبتنی بر هوش مصنوعی مولد معرفی کرد و هم‌زمان از سه ویژگی تازه در حوزه‌ی خرید هوشمند رونمایی نمود:

  1. پروِ مجازی (Virtual Try-On) برای امتحان کردن محصولات به‌صورت دیجیتال
  2. پیشنهادهای خرید شخصی ‌سازی‌ شده با هوش مصنوعی Gemini
  3. مقایسه‌ی هوشمند قیمت‌ها (Agentic Price-Match Comparisons)
تمام این قابلیت‌ها در مرحله‌ی نخست در ایالات متحده عرضه می‌شوند.
گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که اپل (Apple)، رقیب بزرگ دیگر در حوزه‌ی فناوری، به‌زودی از ویژگی جست‌وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی خود از طریق مرورگر Safari  رونمایی خواهد کرد.
در سوی دیگر این جریان، سرمایه‌ گذاران خطرپذیر (Venture Capital) میلیون‌ها دلار در موج جدیدی از استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی سرمایه ‌گذاری کرده‌اند؛ استارت‌آپ‌هایی که وعده‌ی شخصی ‌سازی پیشرفته‌تر تجربه‌ی خرید و کشف هوشمندانه‌تر محصولات را با استفاده از فناوری‌های نوینی همچون پروِ مجازی (Virtual Try-On) و استایلیست‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌دهند.
با متن باز بودن این فناوری و قابلیت  پرداخت فوری ، یک نکته کاملاً روشن است:
شرکت OpenAI اطمینان دارد که قابلیتی ساخته که در آینده، به یکی از الزامات غیرقابل‌ چشم‌ پوشی برای برندهای فعال در فضای آنلاین تبدیل خواهد شد.

وب ‌سایت‌هایی که مورد اعتماد هوش مصنوعی و انسان هستند.

قابلیت پرداخت فوری روند خرید را برای کاربران ChatGPT بسیار روان‌تر و ساده‌تر کرده است. در گذشته، کاربران ابتدا در ChatGPT به جست‌وجو و کشف محصولات می‌پرداختند و سپس برای تکمیل خرید به وب ‌سایت برند مربوطه هدایت می‌شدند. اما اکنون، با این قابلیت جدید، آن مرحله‌ی نهایی حذف شده است و مسیر خرید کاربران کوتاه‌تر و بی‌دردسرتر شده است.
شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد این دقیقاً همان چیزی است که خریداران امروزی به‌دنبال آن هستند؛ چراکه سهولت و راحتی اکنون به مهم‌ترین عامل گرایش مردم به استفاده از هوش مصنوعی تبدیل شده است.
در یک پژوهش اخیر که توسط شرکت Cognizant و دانشگاه آکسفورد اکونومیکس (Oxford Economics) انجام شده، مشخص شده است که ناامیدی و نارضایتی از فرآیند خرید آنلاین باعث شده ۷۵ درصد از مصرف ‌کنندگان به استفاده از هوش مصنوعی برای انجام خریدهای خود روی بیاورند.
همچنین، ۲۲ درصد از شرکت ‌کنندگان در این مطالعه گفته‌اند که صرفه‌ جویی در زمان، اصلی‌ترین دلیل آن‌ها برای استفاده از پلتفرم‌های هوش مصنوعی در خرید است؛ در حالی که تنها ۱۲ درصد، پیدا کردن بهترین قیمت یا پیشنهاد خرید را دلیل اصلی خود عنوان کرده‌اند.
مردم از این پس انتظار خواهند داشت که بتوانند سؤالی از یک موتور هوش مصنوعی بپرسند و پاسخ خود را فوراً دریافت کنند؛  و در عین حال، نخواهند خواست برای این تجربه پولی بپردازند. آن‌ها فقط می‌خواهند از موتور هوش مصنوعی استفاده کنند که به آن اعتماد دارند و مطمئن هستند پاسخ‌های صادقانه و درست در اختیارشان می‌گذارد.” این گفته‌ی مکس سینکلر (Max Sinclair)، مدیرعامل شرکت Azoma AI است؛ شرکتی که به برندها در طراحی و توسعه‌ی استراتژی‌های جست‌وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی کمک می‌کند.
تمام این تحولات باعث شده‌اند که گفت‌وگوها و تمرکز در دنیای بازاریابی از موضوع بهینه ‌سازی برای موتورهای جست‌وجو (SEO) به سمت بهینه ‌سازی برای هوش مصنوعی (AIO)  تغییر جهت دهد.
کارشناسان می‌گویند برندها باید از این پس نیازها و انتظارات در حال تغییر مشتریان مجهز به هوش مصنوعی را پیش‌بینی کرده و برآورده کنند. در عین حال، لازم است وب ‌سایت‌ها و محتوای آنلاین خود را به گونه‌ای طراحی کنند که نه‌ تنها اعتماد مشتریان انسانی را جلب کند، بلکه اعتماد مدل‌های زبان بزرگ (LLM) را نیز به دست آورد؛ همان الگوریتم‌هایی که پیشنهادهای خرید در ChatGPT را مدیریت و هدایت می‌کنند.
مک کینگ، هم بنیانگذار Domaine، می‌گوید: “جست‌وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی به‌زودی به دروازه‌ی اصلی خرید آنلاین تبدیل خواهد شد، اما این به معنای از بین رفتن وب ‌سایت‌های لوکس برندها نیست، در واقع اعتماد و وفاداری مشتری در همان وب ‌سایت‌های برند شکل می‌گیرد. برندها باید به هوش مصنوعی به‌عنوان نقطه‌ی ورودی تعامل با مشتری نگاه کنند و سپس از وب ‌سایت‌های خود برای تعمیق تجربه‌ی کاربر بهره ببرند. استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در وب ‌سایت برندها برای افزایش شخصی‌سازی همان روشی است که به کمک آن می‌توان تعامل با مشتری را ادامه داد و نرخ تبدیل(Conversion Rate)  را بالا برد.
در یکی دو ماه اخیر، برندهایی مانند Ralph Lauren  و Moncler  شروع به معرفی سرمایه‌ گذاری‌های جدید خود در حوزه‌ی داستان سرایی غنی و مبتنی بر هوش مصنوعی کرده‌اند که شامل ابزارهایی مانند استایل‌دهی (styling tools) و تولید ویدیو (video generation) با هوش مصنوعی می باشد، تا جذابیت فروشگاه‌های دیجیتال خود را افزایش دهند.

مالیات جدید تجارت الکترونیک

در حالی که قابلیت پرداخت فوری یک منبع درآمد عظیم برای شرکت OpenAI ایجاد می‌کند. شرکتی که در حال حاضر در حال تغییر ساختار خود به یک شرکت سودمحور است. این موضوع سؤالات مهمی را درباره‌ی مدل‌های تجاری فعلی برندها و بودجه‌های تبلیغاتی آن‌ها مطرح می‌کند.

سارا فریار (Sarah Friar)، مدیر ارشد مالی OpenAI، پیش‌تر در گفت‌وگویی با فایننشال تایمز اعلام کرده بود که این شرکت در حال بررسی گزینه‌های تبلیغاتی است. اما با اعلام خبر امروز، برای برندها دشوار شده است که دقیقاً تشخیص دهند همکاری با قابلیت پرداخت فوری در ChatGPT تا چه اندازه ممکن است بر فروش آن‌ها تأثیر بگذارد.

اگرچه OpenAI در پست وبلاگی خود اشاره کرده است که “محصولات دارای قابلیت پرداخت فوری در نتایج جست‌وجو در اولویت قرار ندارند”، اما این شرکت همچنین توضیح داده است که هنگام رتبه‌ بندی چندین فروشنده برای یک محصول مشابه، ChatGPT عوامل مختلفی را در نظر می‌گیرد؛ از جمله موجودی کالا، قیمت، کیفیت، و اینکه آیا فروشنده، عرضه ‌کننده‌ی اصلی محصول است یا خیر؛ و علاوه بر این موارد، بررسی می‌کند که آیا قابلیت پرداخت فوری فعال است یا نه، تا بتواند تجربه‌ی کاربر را بهینه‌تر کند.

کارشناسان می‌گویند که در حدود نه ماه نخست، برندهایی که پیش‌تر با Shopify همکاری می‌کنند، مزیت قابل ‌توجهی خواهند داشت.

در همین حال، برای برندهایی که می‌توانند با داشتن پرداخت فوری، همکاری کنند؛ کارمزد OpenAI به یک هزینه‌ی جدید برای تیم‌های بازاریابی تبدیل می‌شود که باید در بودجه لحاظ شود.

اگرچه میزان دقیق این کارمزد مشخص نیست، اما کارشناسان می‌گویند که نادیده گرفتن بهینه‌سازی برای هوش مصنوعی (AIO) در وب ‌سایت‌ها تأثیر بسیار بزرگ‌تری بر سود نهایی برندها خواهد داشت تا کارمزدی که OpenAI دریافت می‌کند.

برندها به خوبی اهمیت تنوع‌بخشی به کانال‌های آنلاین را درک کرده‌اند، چرا که تیم‌های بازاریابی باید با الگوریتم‌های غیرقابل‌ پیش‌بینی شبکه‌های اجتماعی، قطعی‌های پلتفرم‌ها و نوسانات رتبه‌بندی در Shopify دست و پنجه نرم کنند. اکنون، کارشناسان می‌گویند جست‌وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی، کانال غیرقابل‌چشم‌پوشی جدید است.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *