در اقدامی که بسیار مورد انتظار بود، Open AI از یک ویژگی پرداخت یکپارچه برای ChatGPT درآینده خبر داد که از فروش محصولات، سهمی را برای خود بر میدارد. در این مقاله به بررسی این موضوع برای برندها میپردازیم.
شرکت OpenAI پس از اعلام همکاری با Shopify در ماه آوریل و طی چند ماه آزمایش قابلیت جدیدی که امکان پرداخت مستقیم در ChatGPT را برای فروشندگان فراهم میکرد. روز دوشنبه بهطور رسمی از عرضهی قابلیت پرداخت فوری (Instant Checkout) خبر داد. این قابلیت ابتدا با همکاری Etsy در ایالات متحده راه اندازی میشود. جایی که کاربران ChatGPT (چه با اشتراک پولی و چه رایگان) میتوانند بدون خروج از محیط چت، از فروشندگان مستقر در آمریکا خرید کنند.
در پست وبلاگی که به مناسبت این رونمایی منتشر شد، OpenAI اعلام کرد که بهزودی بیش از یک میلیون فروشندهی Shopify نیز به این قابلیت اضافه خواهند شد؛ از جمله برندهای معروفی مانند Glossier، Skims، Spanx و Vuori.
در حال حاضر، خریداران تنها قادر خواهند بود خریدهای تک محصولی را از طریق قابلیت پرداخت فوری انجام دهند. اما این شرکت فناوری اعلام کرده است که به زودی امکان خرید چند محصولی (سبد خرید) و پشتیبانی از فروشندگان و مناطق جغرافیایی بیشتر را نیز فراهم خواهد کرد. هرچند هنوز زمان مشخصی برای این گسترش اعلام نکرده است.
شرکت OpenAI اعلام کرده است که برای هر فروش انجام شده و تکمیل شده از طریق رابط کاربری ChatGPT، برندها موظف به پرداخت کارمزدی اندک به این شرکت خواهند بود. با این حال، OpenAI از بیان مقدار دقیق این کارمزد خودداری کرده و دلیل آن را توافق نامههای محرمانگی با شرکتهای Etsy و Shopify عنوان کرده است. شرکت OpenAI اعلام کرده است که قابلیت پرداخت فوری برای کاربران رایگان است و هیچ تأثیری بر قیمت محصولات ندارد.
این قابلیت با استفاده از فناوری راه اندازی شده که OpenAI آن را “پروتکل تجارت هوشمند (agentic commerce protocol) نامیده است” ، فناوری که در همکاری با شرکت Stripe (یکی از شرکتهای فینتک که پیشتر پرداخت اشتراکهای ChatGPT را نیز پشتیبانی میکرد) توسعه یافته و امکان انجام پرداختها و خرید درون چت را فراهم میکند.
شراکتهای آیندهی OpenAI با فروشندگان، از طریق پلتفرم Shopify انجام خواهد شد؛ همان پلتفرمی که از TikTok Shop نیز پشتیبانی میکند.
این شرکت همچنین اعلام کرده است که فناوری زیربنایی قابلیت پرداخت فوری را به صورت متنباز (open-source) منتشر میکند تا فروشندگان و توسعه دهندگان بیشتری بتوانند ادغامهای (integration) اختصاصی خود را بر پایهی آن ایجاد کنند.
این اقدام، پیشرفت چشمگیری برای شرکت OpenAI محسوب میشود. شرکتی که تنها پنج ماه پیش برای نخستین بار از قابلیتهای خرید و پرداخت ChatGPT رونمایی کرده بود. این گام جدید، OpenAI را یک قدم دیگر به سمت تحقق هدف خود در زمینهی پرداخت و خرید خودکار (agentic checkout) نزدیکتر میکند. جایی که عاملهای هوش مصنوعی ساخته شده توسط این شرکت، بتوانند بهصورت خودکار و از طرف کاربر فرایند خرید محصولات را انجام دهند.

شرکت OpenAI در پست وبلاگی خود نوشت:
گوگل در زمینهی تجارت مبتنی بر هوش مصنوعی در تلاش است تا عقب ماندگی خود نسبت به OpenAI را جبران کند. این شرکت در ماه می (May) قابلیت جدیدی به نام AI Mode را برای جستوجوهای مبتنی بر هوش مصنوعی مولد معرفی کرد و همزمان از سه ویژگی تازه در حوزهی خرید هوشمند رونمایی نمود:
- پروِ مجازی (Virtual Try-On) برای امتحان کردن محصولات بهصورت دیجیتال
- پیشنهادهای خرید شخصی سازی شده با هوش مصنوعی Gemini
- مقایسهی هوشمند قیمتها (Agentic Price-Match Comparisons)
وب سایتهایی که مورد اعتماد هوش مصنوعی و انسان هستند.
مالیات جدید تجارت الکترونیک
در حالی که قابلیت پرداخت فوری یک منبع درآمد عظیم برای شرکت OpenAI ایجاد میکند. شرکتی که در حال حاضر در حال تغییر ساختار خود به یک شرکت سودمحور است. این موضوع سؤالات مهمی را دربارهی مدلهای تجاری فعلی برندها و بودجههای تبلیغاتی آنها مطرح میکند.
سارا فریار (Sarah Friar)، مدیر ارشد مالی OpenAI، پیشتر در گفتوگویی با فایننشال تایمز اعلام کرده بود که این شرکت در حال بررسی گزینههای تبلیغاتی است. اما با اعلام خبر امروز، برای برندها دشوار شده است که دقیقاً تشخیص دهند همکاری با قابلیت پرداخت فوری در ChatGPT تا چه اندازه ممکن است بر فروش آنها تأثیر بگذارد.
اگرچه OpenAI در پست وبلاگی خود اشاره کرده است که “محصولات دارای قابلیت پرداخت فوری در نتایج جستوجو در اولویت قرار ندارند”، اما این شرکت همچنین توضیح داده است که هنگام رتبه بندی چندین فروشنده برای یک محصول مشابه، ChatGPT عوامل مختلفی را در نظر میگیرد؛ از جمله موجودی کالا، قیمت، کیفیت، و اینکه آیا فروشنده، عرضه کنندهی اصلی محصول است یا خیر؛ و علاوه بر این موارد، بررسی میکند که آیا قابلیت پرداخت فوری فعال است یا نه، تا بتواند تجربهی کاربر را بهینهتر کند.
کارشناسان میگویند که در حدود نه ماه نخست، برندهایی که پیشتر با Shopify همکاری میکنند، مزیت قابل توجهی خواهند داشت.
در همین حال، برای برندهایی که میتوانند با داشتن پرداخت فوری، همکاری کنند؛ کارمزد OpenAI به یک هزینهی جدید برای تیمهای بازاریابی تبدیل میشود که باید در بودجه لحاظ شود.
اگرچه میزان دقیق این کارمزد مشخص نیست، اما کارشناسان میگویند که نادیده گرفتن بهینهسازی برای هوش مصنوعی (AIO) در وب سایتها تأثیر بسیار بزرگتری بر سود نهایی برندها خواهد داشت تا کارمزدی که OpenAI دریافت میکند.
برندها به خوبی اهمیت تنوعبخشی به کانالهای آنلاین را درک کردهاند، چرا که تیمهای بازاریابی باید با الگوریتمهای غیرقابل پیشبینی شبکههای اجتماعی، قطعیهای پلتفرمها و نوسانات رتبهبندی در Shopify دست و پنجه نرم کنند. اکنون، کارشناسان میگویند جستوجوی مبتنی بر هوش مصنوعی، کانال غیرقابلچشمپوشی جدید است.


It’s interesting to see OpenAI taking a cut from sales facilitated through ChatGPT – will this encourage more businesses to integrate with the platform? I found some related discussion on digital commerce trends at https://tinyfun.io/game/vex-hyper-dash, which was also helpful for context.