موج جدید سیستمهای هوش مصنوعی مولد (AI)، مانند ChatGPT، پتانسیل تغییر کل صنایع را دارند. برای اینکه در پنج سال آینده در صنعت خود پیشرو شوید، امروز به یک استراتژی هوش مصنوعی مولد واضح و قانع کننده نیاز دارید.
ما در حال ورود به دوره تغییر نسل در AI هستیم. تا به حال، ماشینها هرگز نتوانستهاند رفتاری غیرقابل تشخیص انسان را از خود نشان دهند. اما مدل های جدید هوش مصنوعی مولد نه تنها قادر به انجام مکالمات پیچیده با کاربران هستند؛ آنها همچنین میتوانند محتوای کاملاً مبتکرانه و بکر تولید کنند.
هوش مصنوعی مولد چیست؟
برای به دست آوردن مزیت رقابتی، رهبران کسب و کار ابتدا باید بدانند که هوش مصنوعی مولد (AI) چیست. AI شکلی پیشگامانه از هوش مصنوعی است که از نوعی یادگیری عمیق به نام شبکههای متخاصم مولد (GANs) برای ایجاد محتوای جدید استفاده میکند. محققان هوش مصنوعی شبکههای عصبی، معروف به «مدلهای زبان بزرگ» را آموزش دادهاند تا از حجم عظیمی از دادههای آموزشی که در حال حاضر به صورت آنلاین وجود دارد، بیاموزند.
سپس این مدلهای زبان بزرگ میتوانند از آموختههای خود برای پیشبینی کلمات، تصاویر یا صداهای بعدی که به احتمال زیاد رخ میدهند استفاده کنند (مثلاً ویژگی تکمیل خودکار که پیش بینیهایی را بر اساس آنچه کاربران گوشیهای هوشمند تایپ میکنند انجام میدهد). به این ترتیب، AI منابع موجود را به چیزی کاملا منحصر به فرد تبدیل می کند.
AI چه کاری می تواند انجام دهد؟
انواع جدید هوش مصنوعی مولد این پتانسیل را دارند که پذیرش آن را به میزان قابل توجهی تسریع کنند، حتی در سازمان هایی که فاقد تخصص AI یا علم داده هستند. قابلیتهایی که AI از آن پشتیبانی میکند را میتوان با سه دسته خلاصه کرد:
-
- تولید محتوا؛ ایجاد خروجیهای جدید و منحصر به فرد در طیف وسیعی از روشها.
- تجزیه و تحلیل خودکار؛ پردازش حجم زیادی از دادهها و اطلاعات و شناسایی الگوها و موارد کلیدی.
- خودکارسازی گردش کار؛ ساده سازی وظایف دستی و تکراری، تصمیم گیری و تولید فرآیندهای جدید.
مدلهای هوش مصنوعی مولد با تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از دادههای موجود در اینترنت یاد میگیرند. به همین دلیل، شیوههای هوش مصنوعی به یک ضرورت سازمانی تبدیل شده است.
هوش مصنوعی مولد چگونه اداره می شود؟
سیستمهای هوش مصنوعی مولد قابلیتهای هوش مصنوعی را دموکراتیزه میکنند که قبلاً به دلیل مهارتهای مهندسی و تطبیقهای مورد نیاز برای کارکرد آنها در زمینه هر سازمان غیرقابل دسترس بود. پذیرش گستردهتر هوش مصنوعی چیز خوبی است، اما زمانی که سازمانها ساختارهای حاکمیتی مناسبی ندارند، میتواند مشکل ساز شود.

مسائل اخلاقی مرتبط با حکمرانی AI
از آنجایی که کاربران با این سیستمها آزمایش میکنند، مسائل اخلاقی جدی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد:
قابلیتهای پنهان سیستمهای بزرگ هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT، تواناییهای گستردهای را به نمایش گذاشتهاند؛ مهارتها و خطراتی که در مرحله توسعه برنامهریزی نشدهاند و به طور کلی حتی برای توسعه دهندگان ناشناخته هستند. اگر حفاظت مناسبی برای مدیریت موثر آن وجود نداشته باشد، میتواند تهدیدی جدی باشد.
سوگیری و سمی بودن. با دادههای آموزشی آنها که از دنیای وحشی اینترنت به دست میآیند، سوگیریهای در کمین زیادی را همراه دارد؛ این سوگیریها همراه با زبان و ایدههای سمی در مدلهای هوش مصنوعی مولد هستند.
نشت دادهها. بسیاری از شرکتها به سرعت سیاستهایی را وضع کردهاند تا کارمندان را از وارد کردن اطلاعات حساس به ChatGPT منع کنند، از ترس اینکه ممکن است در مدل AI گنجانده شود و دوباره در عموم ظاهر شود.
توهم. ChatGPT می تواند استدلالهایی ارائه دهد که بسیار قانع کننده به نظر میرسند اما 100٪ اشتباه هستند. توسعه دهندگان از این به عنوان “توهم” یاد میکنند، یک نتیجه بالقوه که قابلیت اطمینان پاسخ های بدست آمده از مدلهای هوش مصنوعی را محدود میکند.
عدم شفافیت. مدلهای AI در حال حاضر هیچ انتسابی برای حقایق زیربنایی محتوایی که تولید میکنند ارائه نمیکنند، که تأیید صحت ادعاهای ایجاد شده را غیرممکن میکند و خطر توهمهای مدل هوش مصنوعی را بیشتر میکند.
مناقشات حق چاپ. از آنجایی که مجموعه دادههای مورد استفاده مدلهای AI از اینترنت عمومی مشتق شدهاند، یک سوال حقوقی مطرح میشود: آیا محتوایی که این مدلها ایجاد میکنند به اندازه آثار کپی رایت شده تکراری است؟
تفاوت بین هوش مصنوعی و GPT-3 چیست؟
تفاوت بین هوش مصنوعی مولد و GPT-3 در چیزی است که خلق می کند. هوش مصنوعی مولد قادر به تولید محتوا یا خروجی جدیدی است که به طور خاص در سیستم برنامه ریزی نشده است. این میتواند شامل طیف گستردهای از مدلها و تکنیکهای AI، از جمله یادگیری عمیق، شبکههای عصبی مکرر، و رمزگذارهای خودکار متغیر باشد.
GPT-3، یا (Generative Pretrained Transformer 3 ) ، نوع خاصی از مدل هوش مصنوعی مولد است که بر روی مجموعه بزرگی از دادههای متنی برای تولید متن با زبان طبیعی با کیفیت بالا از قبل آموزش داده شده است. این سومین مدل پیشبینی زبان در سری GPT-n است که توسط Open AI ایجاد شدهاست. GPT-3 به گونهای طراحی شده است که انعطافپذیر باشد و میتوان آن را برای انواع وظایف زبان، مانند ترجمه زبان، خلاصهنویسی و پاسخگویی به سؤال، تنظیم کرد.
AI چه نوع محتوایی را میتواند ایجاد کند و از کجا میآید؟
مدلهای هوش مصنوعی تولیدی میتوانند برای تولید متن و ایجاد کد نرمافزاری بر اساس دستورالعملهای زبان طبیعی، از جمله:
-
- ایجاد رونوشتی برای بازاریابی و توضیحات شغلی.
- ارائه پشتیبانی از طریق مکالمه با پیامک، با زمان انتظار صفر
- ارائه تغییرات بی پایان در نسخههای بازاریابی
- خلاصه کردن متنها برای اهداف مختلف
- جستجوی اسناد داخلی برای افزایش انتقال دانش در یک شرکت
- خلاصه کردن اسناد طولانی.
- چت رباتهای قدرتمند
- وارد کردن دادهها به صصورت بهینه و سریع
- تجزیه و تحلیل مجموعه دادههای عظیم
- ردیابی احساسات مصرف کننده
- ایجاد تصاویر
این تازه شروع کار است. همانطور که شرکتها، کارمندان و مشتریان با برنامههای مبتنی بر فناوری AI بیشتر آشنا میشوند، و همانطور که مدلهای هوش مصنوعی مولد توانمندتر و همه کارهتر میشوند، شاهد ظهور سطح جدیدی از برنامهها خواهیم بود.
هوش مصنوعی مولد چگونه برای مشاغل مفید است؟
هوش مصنوعی مولد پیامدهای گستردهای برای رهبران کسب و کار دارد، و بسیاری از شرکتها قبلاً با ابتکارات هوش مصنوعی مولد عمل کردهاند. در برخی موارد، شرکتها در حال توسعه برنامههای کاربردی مدل AI مولد سفارشی با تنظیم دقیق آنها با دادههای اختصاصی هستند.
مزایایی که مشاغل میتوانند با استفاده از هوش مصنوعی مولد دریافت کنند عبارتند از:
-
- افزایش بهره وری نیروی کار
- بهبود تصمیم گیری
- افزایش تجربه مشتری
- مدلهای جدید کسب و کار در حال ظهور
چگونه رهبران کسب و کار میتوانند با هوش مصنوعی مولد شروع کنند.
مدیران باید با مهندسان داده خود کار کنند و راههای خلاقانه برای کشف راهحلهای جدید AI را شناسایی کنند و ارزیابی کنند که کدام راهحلها احتمالاً بیشترین ارزش را برای شرکت به ارمغان میآورند.
برای شروع، رهبران باید چهار سوال از خود بپرسند:
-
- کجا دادههای کم استفادهای داریم که برای عملکردهای تجاری ما حیاتی است؟
- آیا میتوان از این دادهها به راحتی برای تنظیم دقیق یک مدل هوش مصنوعی مولد موجود استفاده کرد؟
- آیا میتوانیم این دادهها را به قالب دیگری تبدیل کنیم (مثلاً از دادههای عددی گرفته تا دادههای بصری) تا از سیستمهای هAI موجود استفاده کنیم؟
- چه خروجیهایی را انتظار داریم و در کجای سازمان خود میتوان از این خروجیها استفاده کرد؟
چه صنایعی از هوش مصنوعی مولد سود میبرند؟
فناوری AI اختلالی عمیق در صنایع ایجاد خواهد کرد و ممکن است در نهایت به حل برخی از پیچیدهترین مشکلات پیش روی جهان امروز کمک کند. سه صنعت دارای بالاترین پتانسیل رشد در کوتاه مدت هستند: مصرف کننده، امور مالی و مراقبتهای بهداشتی.
-
- کمپینهای بازاریابی مصرف کننده. هوش مصنوعی میتواند تجربیات، محتوا و توصیههای محصولات را شخصیسازی کند.
- امور مالی و سرمایه گذاری. میتواند توصیههای سرمایه گذاری شخصی سازی شدهای ایجاد کند، دادههای بازار را تجزیه و تحلیل کند و سناریوهای مختلف را برای پیشنهاد استراتژیهای معاملاتی جدید آزمایش کند.
- بیو داروها (Biopharma). هوش مصنوعی میتواند دادههای میلیونها مولکول کاندید برای یک بیماری خاص را تولید کند، سپس کاربرد آنها را آزمایش کند و چرخههای تحقیق و توسعه را به طور قابل توجهی سرعت بخشد.
با توجه به سرعت پیشرفت فناوری، رهبران کسبوکار در هر صنعتی باید هوش مصنوعی مولد را در نظر بگیرند که در سال آینده در سیستمهای تولیدی ساخته میشود؛ به این معنی که زمان شروع نوآوری داخلی همین الان است. شرکتهایی که از قدرت برهم زننده AI استقبال نمیکنند، با ضررهای عظیم و بالقوه غیرقابل غلبه در هزینه و نوآوری مواجه خواهند شد.
به منظور مطالعه بیشتر در زمینهی هوش مصنوعی و کسب اطلاعات لازم برای استفاده از آن در کسب و کار خود به صفحهی هوش مصنوعی مراجعه، و از مقالات و راهکارهای بیان شده استفاده کنید.
بدون دیدگاه